Jump to content

5 sorozat, ami más, mint a többi

2017. 11. 23. 09:54

Egy sorozatot általában az átívelő történetszál visz előre, vagy az állandó karakterek, akik részről-részre újabb és újabb kalandokon esnek át, melyek azért többé-kevésbé összefüggnek egymással. A történetmesélés általában hagyományosnak mondható. De vannak a megszokott recepttől eltérő, a szabályokat némiképp felrúgó sorozatok is.

Black Mirror (Fekete tükör)

Charlie Brooker egy igazi reneszánszember. Újságíró, kritikus, szatirikus, humorista, tévés meg rádiós műsorvezető, forgatókönyvíró és a Black Mirror című kultikus brit sorozat alkotója, amit a Channel 4 kezdett el sugározni, majd átvette a Netflix.

A 2011-ben indult antológiasorozat minden egyes évadát különálló történetek adják. 2011-ben és 2013-ben 3-3, míg a 2016-ban sugárzott harmadik évad már 6 abszurd és/vagy fekete humorú sztorit mesél el.

Brooker történeteinek középpontjában a technológiai fejlődés és annak az egyénre, valamint a társadalomra gyakorolt hatása áll. “Ha a technológia a drog, akkor mik a mellékhatásai?”, teszi fel a koncepció alapját jelentő kérdést maga az alkotó, aki szerint a fekete tükör nem más, mint az a sokféle monitor (az okostelefontól a laptopon át a tévéképernyőig), melyek mára a hétköznapjaink szerves részeivé váltak. Ha minden jól megy, akkor idén még kétszer 6 rész Black Mirrort kapunk.

Inside No. 9

Reece Shearsmith és Steve Pemberton, mindketten angol színészek, forgatókönyírók és komikusok, a 90-es évek vége óta dolgoznak együtt. A két évadot megért Psychoville volt az első nagy sikerű munkájuk, melynek egyik része szolgált ihletőforrásul az Inside No. 9-hoz, melynek félórás epizódjai más-más történetet mesélnek el, ami viszont állandó bennük (Shearsmith-en és Pemberton-on túl), hogy mindegyik egy légtérben játszódik, ami lehet egy tágas szoba vagy egy ruhákkal teli, szűk szekrény, esetleg egy hálókocsi a vonaton.

Az Inside No. 9, melynek részeiben az angol színjátszás színe-java szerepel, leginkább a Hitchcock presents vagy a Meghökkentő mesék című sorozatokat idézik fel az emberben. Nézzük az adott részt, és gyakran fogalmunk sincs, mire megy ki a játék, egészen a végső poént elsütő utolsó képig. Ekkor minden, amit addig láttunk, felülíródik, az építőkockák a helyükre kerülnek, és ezzel kerekké is válik a történet. Az egyik legjobban sikerült epizód az első évad második története, amiben egyetlen emberi hang nem hangzik el, mégis tökéletesen érthető (vagy sem) a szemünk előtt kibontakozó mese. A harmadik évadot december 27-én egy (horror)parodisztkus karácsonyi rész vezette fel, a folytatás heteken belül érkezik.

The High Maintenance (A kenderfutár)

Ben Sinclair and Katja Blichfeld sorozata a netről vándorolt át a tévéképernyőre (HBO). A címszereplő egy kopaszodó, szakállas, harmincas faszi, aki egész nap bringával járja a várost és füvet szállít mindazoknak, akik rendelnek tőle.

A félórás epizódokban általában 2 történetszerűséget látunk, melyek a rész egy adott pontján összeérnek, bár van, amikor csupán egy-két másodpercre. Az ezeket összekötő, név nélküli díler lenne a főszereplőnk, de ez sincs így. Van ugyan olyan rész, ahol látjuk őt végig, minden jelenetben, de olyan is, ahol csak az epizód közepén vagy a végén bukkan fel pár pillanatra.

A Kenderfutár sokszínű alakjai és történései rendkívül szórakoztatók. Van köztük harsány és melankolikus, cuki és provokatív. A sorozatból egy szép nagy tablót kapunk a világ legtarkább és legsokrétűbb városáról, New York-ról.

American Horror Story

Ryan Murphy és Brad Falchuk 2011-ben indították el az AHS-t, ami az antológia-sorozat műfaját hozta vissza a tévés tartalmak közé és a köztudatba. Nem ők találták fel, de ők fejlesztették tökélyre. Amióta az AHS elindult, azóta már többen is próbálkoztak a horror-antológiával, de senki nem jutott vele olyan sokra, mint Murphy és Falchuk. A horror műfajának minél teljesebb körű feltérképezése a céljuk.

Minden évad külön témát, címet és főcímet kap. A színészek viszont több-kevésbé állandók. Lily Rabe, Evan Peters vagy Sarah Paulson eddig minden évadban felbukkant, Jessica Lange, Zachary Quinto, Kathy Bates vagy Frances Conroy pedig többen is szerepelt már. Idén kerül sorra az AHS 7. évada, miközben pár napja berendelték már a 8.-at és a 9.-et is.

Spoils of Babylon/Spoils Before Dying

A sorozat eddig elkészült két évada két fiktív regény fiktív feldolgozása a nem létező szerző útmutatásai alapján. Hogy mi van? Fiktív regény? Fiktív feldolgozás? Fiktív író? Igen, igen és igen, csak maga a sorozat, ami létezik. Az 100 %-ig valóságos.

A sorozat egyetlen állandó karaktere maga a regényíró, Eric Jonrosh (Will Ferrell). Ő meséli el a saját regényeit, közben szépen berúg és hasznos(nak vélt) tanácsokkal látja el mindazokat, akik a jövőben filmre szeretnék adaptálni a könyveit. Eközben persze zanzásítva lepörögnek a teljes történetek, amikben A-listás színészek (Tobey Maguire, Kristen Wiig, Tim Robbins, Val Kilmer, Michael Sheen, Jessica Alba, Peter Coyote, Michael Kenneth Williams, Haley Joel Osment és Maya Rudolph többek között) bohóckodnak fesztelenül. A sorozat végül is egy regény filmre adaptálásának paródiája szándékoltan rossz és túlzó színészi alakításokkal, vetített hátterekkel, makett-díszletekkel, értelmetlen flashback-ekkel, elgépelt feliratokkal, drámai kamerába nézésekkel meg minden egyébbel, ami csak humorforrás lehet.

(Forrás: tizeslista.hu)