A járvány első hulláma alatt a HR szakemberek feladata a dolgozók támogatásának, elkötelezettségének és teljesítményének fenntartása volt, mára azonban ismét előtérbe került a toborzási folyamat. A potenciális jelölteknek így az online bemutatkozás kihívásaival kell szembenézniük. „A nagyvállalatok döntő többségénél az online megoldások – beleértve a digitalizált munkaerőfelvételi eljárásokat és megbeszéléseket – ma már bevett gyakorlatnak számítanak. Így például a K&H már több mint két éve használja a videóinterjút a kiválasztási folyamat részeként. Nem új jelenséggel találkoznak tehát a jelentkezők, de a vírus miatt ez még inkább felerősödött. Ajánlott minél alaposabban felkészülni, hiszen a rátermettségét pár perc alatt kell bizonyítania a munkavállalónak, miközben kevésbé van lehetőség a személyiségük megmutatására a „hagyományos” eszközökkel, mint a gesztusokkal, testtartással vagy az öltözékkel” – mondta el Végh József, a K&H HR igazgatója.
Az online interjúknak is megvannak a maga sajátosságai, a K&H szakemberei ezért összegyűjtötték azokat az aranyszabályokat, amikre a potenciális jelölteknek mindig érdemes figyelni – de akár még a tapasztalt kollégák számára is hasznos lehet egy-egy megbeszéléshez:
1. tiszta udvar, rendes ház
A lakást az interjúztató szemszögéből sem árt megnézni, ugyanis ha nagyobb teret lát a kamerán keresztül, mint amire gondolunk, a lakásban száradó ruhák vagy a mosatlan edények látványa a felkészületlenség és hanyagság hatását keltheti a monitor másik oldalán ülőben.
2. a csend segít
Bár csábító lehet a gondolat, hogy megmutassuk, képesek vagyunk egyszerre 100 dologra figyelni, valójában a centrifuga, mosogatógép beszűrődő hangja nem azt fogja sugallni, hogy az interjúra fordítjuk teljes mértékben a
figyelmünket. A csendes környezet nemcsak segít a megbeszélésre fókuszálni, hanem azt bizonyítja a leendő munkáltatónak, hogy otthonról is képesek vagyunk fegyelmezetten, a feladatunkra koncentrálva dolgozni.
3. a siker pár kattintásra van
Az alapvető, hogy a saját technikai eszközeinket tudjuk használni, de a megbeszélés platformját is időben ismerjük meg. Az interjú előtt baráttal, családtaggal teszteljük a felületet, a kamerabeállítást és a hangot, hogy mire éles helyzetben használjuk, már ne legyen idegen számunkra.
4. több lendület kell, hogy meggyőző lehess
A tévében szereplők tudják, hogy a képernyőn, kamerán keresztül a gesztusok, a mimika, a hang jelentősen fakul, így most meg kell tanulnunk, hogy az, ami az élőbeszédben természetes, ebben a környezetben kevésbé hatásos és meggyőző. A videóinterjú során ezért érdemes még több energiát, lendületet, lelkesedést beleadni, bátrabban használni akár kézmozdulatainkat is szavaink erősítéséhez.
5. használd okosan a tárgyakat
A kamerán keresztül látható környezetünkből és tárgyainkból egy szakember sokat ki tud olvasni abból, hogy valójában kik vagyunk. Érdemes ezt tudatosítani és okosan felhasználni, a saját hasznunkra fordítani. Gondoljuk át, hogy pontosan mit szeretnénk magunkról üzenni. Válasszunk egy könyvespolcot „díszleteként” vagy a családi fotókkal, szakmai kitüntetésekkel díszített falat az interjú háttereként.
6. csak mert valami nem látszik, még hatása van
Számtalan vicc készült már arról, hogy a kamerában látszódó személy csak felül van rendesen felöltözve, a szakemberek azonban azt tanácsolják, hogy nemcsak nadrágot, de még cipőt is érdemes felhúzni az interjúra – más lesz ugyanis a viselkedésünk, magabiztosságunk.
7. legyen vészforgatókönyvünk
Ha mindent előkészítünk is történhet váratlan helyzet – a postás csöngetése, egy szirénázó autó, a szomszédból átszűrődő zörejek, a net megszakadása – ami könnyen kizökkentheti az interjúalanyt. Vegyük át ezért gondolatban, hogyan reagálunk, ha bármi elakadás adódik. A felkészültség és a váratlan szituáció megoldása ugyanis biztosan jó pont a leendő munkáltatónk számára.